Miejsce załatwienia sprawy: |
Urząd Miejski w Strzelcach Opolskich Referat Podatkowy (I piętro) wymiar podatkowy - pokój Nr 12 tel. 077 404 93 52, 77 404 93 76 lub 404 93 33 wymiar podatkowy - pokój Nr 13 tel. 077 404 93 31 księgowość podatkowa - pokój Nr 14 tel. 077 404 93 32 lub 77 404 93 29 fax 077 461 44 22 Kierownik Referatu Podatkowego pokój Nr 12 - tel. 77 404 93 51
|
Obowiązek podatkowy |
- PRZEDMIOTEM OPODATKOWANIA podatkiem leśnym są lasy, z wyjątkiem lasów zajętych na wykonywanie innej działalności gospodarczej niż działalność leśna. Lasem w rozumieniu ustawy są grunty leśne sklasyfikowane w widencji gruntów i budynków jako lasy.
- PODATNIKAMI PODATKU OD LEŚNEGO są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące:
- właścicielami lasów,
- posiadaczami samoistnymi lasów,
- użytkownikami wieczystymi lasów,
- posiadaczami lasów stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.
- PODSTAWĘ OPODATKOWANIA podatkiem leśnym stanowi powierzchnia lasów wyrażona w hektarach, wynikająca z ewidencji gruntów i budynków.
- POWSTANIE I WYGAŚNIĘCIE OBOWIĄZKU PODATKOWEGO: Obowiązek podatkowy powstaje z pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło nabycie tytułu prawnego do przedmiotu opodatkowania lub wejście w jego posiadanie. Obowiązek podatkowy wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek.
- ULGI PODATKOWE:
- Zwalnia się od podatku leśnego:
- lasy z drzewostanem w wieku do 40 lat,
- lasy wpisane indywidualnie do rejestru zabytków,
- użytki ekologiczne.
- Od podatku leśnego zwalnia się również:
- uczelnie,
- publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne objęte systemem oświaty oraz prowadzące je organy, w zakresie lasów zajętych na działalność oświatową,
- placówki naukowe Polskiej Akademii Nauk,
- prowadzący zakłady pracy chronionej lub zakłady aktywności zawodowej w zakresie lasów wymienionych w decyzji w sprawie przyznania statusu zakładu pracy chronionej lub zakładu aktywności zawodowej lub zgłoszonych wojewodzie – zajętych na prowadzenie tego zakładu, z wyłączeniem lasów, które znajdują się w posiadaniu zależnym podmiotów niebędących prowadzącymi zakład pracy chronionej lub zakład pracy chronionej lub zakład aktywności zawodowej,
- jednostki badawczo-rozwojowe,
- przedsiębiorców o statusie centrum badawczo-rozwojowego uzyskanym na zasadach
określonych w przepisach o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej, w odniesieniu do przedmiotów opodatkowania zajętych na cele prowadzonych badań i prac rozwojowych.
W przepisach art. 67a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015) zostały uregulowane formy udzielania przez organ podatkowy ulg w spłacie zobowiązań podatkowych. Burmistrz, jako organ podatkowy, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może na wniosek podatnika, udzielać ulg w spłacie zobowiązań podatkowych tj. może odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę podatku lub zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę albo umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, opłatę prolongacyjną lub odsetki za zwłokę. Zasadniczymi przesłankami udzielania tych ulg są „ważny interes podatnika” lub „interes publiczny”. Decyzja organu podatkowego o udzieleniu ulgi w oparciu o te przepisy ma charakter uznaniowy i jest uzależniona od istnienia wskazanych w tych przepisach przesłanek. Po otrzymaniu wniosku, organ podatkowy, w oparciu o zebrany w sprawie materiał dowodowy, prowadzi postępowanie wyjaśniające zmierzające do ustalenia, czy spełnione są przesłanki udzielenia wskazanego przez podatnika wsparcia. Po zebraniu wszystkich niezbędnych dla rzetelnego rozpatrzenia prośby podatnika dokumentów w sprawie, Burmistrz jako organ podatkowy wydaje decyzję po uprzednim zasięgnięciu opinii Komisji Rady Miejskiej ds. Budżetu i Finansów.
|
Wymagania i potrzebne dokumenty: |
DOKUMENTY WYMAGANE PRZY POWSTANIU LUB WYGAŚNIĘCIU OBOWIĄZKU PODATKOWEGO ORAZ ZMIANIE W PRZEDMIOCIE OPODATKOWANIA:
- informacja o podatku leśnym IL-1 (osoby fizyczne) - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego lub od zaistnienia zdarzenia powodującego zmianę wysokości opodatkowania,
- deklaracja na podatek leśny DL-1 (osoby prawne i jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej) - w terminie do dnia 15 stycznia roku podatkowego, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego lub od zaistnienia zdarzenia powodującego zmianę wysokości opodatkowania,
- NIP, PESEL, akt własności bądź posiadania, użytkowania lasu, informacja nt. powierzchni gruntów.
DOKUMENTY WYMAGANE DO PODANIA O UDZIELENIE ULGI PODATKOWEJ PRZEWIDZIANEJ W PRZEPISACH USTAWY Z DNIA 29 SIERPNIA 1997 R. ORDYNACJA PODATKOWA:
- wniosek o udzielenie ulgi podatkowej wraz z pisemnym uzasadnieniem wniesionej prośby, przedstawienie dokumentów potwierdzających okoliczności wskazane we wniosku oraz odzwierciedlających sytuację materialno-finansową wnioskodawcy,
Ponadto osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne:
- wskazanie charakteru pomocy, o której udzielenie podatnik się ubiega w świetle obowiązujących przepisów ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej oraz ustawy Ordynacja podatkowa (pomoc niestanowiąca pomocy publicznej, pomoc de minimis lub pomoc publiczna ze wskazaniem konkretnego przeznaczenia),
- przedłożenie zaświadczeń o pomocy de minimis, jakie podatnik otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie lub przedłożenie oświadczenia o nieotrzymaniu pomocy de minimis w tym okresie (w przypadku ubiegania się o pomoc de minimis),
- przedstawienie organowi podatkowemu informacji niezbędnych do udzielenia pomocy de minimis, dot. w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. Nr 53, poz. 311) (w przypadku ubiegania się o pomoc de minimis) lub zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. Nr 121, poz. 810) (w przypadku ubiegania sie o pomoc de minimis w rolnistwie lub rybołówstwie),
- przedstawienie organowi podatkowemu informacji dot. wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz informacji o otrzymanej pomocy publicznej albo oświadczenia o nieotrzymaniu pomocy, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. Nr 53, poz. 312) (w przypadku ubiegania sie o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie),
- przedstawienie organowi podatkowemu informacji dot. sytuacji ekonomicznej wnioskodawcy, w tym sprawozdania finansowe za okres 3 ostatnich lat obrotowych, zgodnie z rozporządzeniami Rady Ministrów j.w. ( w przypadku ubiegania się o pomoc de minimis i pomoc inną niż de minimis)
DOKUMENTY WYMAGANE DO WNIOSKU O WYDANIE ZAŚWIADCZENIA (O WIELKOŚCI LASU, O NIEZALEGANIU W PODATKACH LUB O STANIE ZALEGŁOŚCI PODATKOWYCH):
- wniosek o wydanie zaświadczenia,
- uiszczenie opłaty skarbowej.
W myśl art. 80a ustawy z dnia 29 sierpnia maja 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) deklaracja, w tym deklaracja składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej, może być podpisana także przez pełnomocnika podatnika, płatnika lub inkasenta. Zgodnie z treścią art. 80b w/w ustawy podpisanie deklaracji przez pełnomocnika zwalnia podatnika(płatnika lub inkasenta) z obowiązku podpisania tej deklaracji. Stosowne pełnomocnictwo, z którego zakresu wynika umocowanie pełnomocnika do podpisywania deklaracji podatkowych a także zawiadomienie o odwołaniu tego pełnomocnictwa winno być złożone organowi podatkowemu właściwemu w sprawach podatku, którego dana deklaracja dotyczy. W przypadku, gdy zgodnie z przepisami prawa deklaracja powinna być podpisana przez więcej niż jedną osobę, udzielenie upoważnienia przez wszystkie te osoby jest niezbędne, aby dane pełnomocnictwo było skuteczne.
Informujemy, że od 1 stycznia 2016 r. obowiązują nowe zasady i formularze, na których można udzielić pełnomocnictwa w sprawach podatkowych. Obecnie pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej w postaci papierowej (druk UPL-1P), szczególne (druk PPS-1) oraz do doręczeń (druk PPD-1) składane są na formularzach określonych przez Ministra Finansów. Ponadto 1 lipca 2016 r. weszły w życie przepisy umożliwiające udzielenie pełnomocnictwa ogólnego, które upoważnia do działania we wszystkich sprawach podatkowych oraz w innych sprawach należących do właściwości organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej. Pełnomocnictwo ogólne Mocodawca zgłasza do Centralnego Rejestru Pełnomocnictw Ogólnych.
|
Gdzie odebrać formularze: |
- osobiście: Referat Podatkowy - pok. Nr 12, 13
- przez internet: www.bip.strzelceopolskie.pl - dział Podatk
|
Opłaty: |
Opłaty skarbowe:
- 21 zł od zaświadczeń w sprawie zaległości podatkowych,
- 17 zł od pozostałych zaświadczeń,
- 17 zł od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpis, wypis lub kopia - od każdego stosunku pełnomocnictwa (prokury),
- 5 zł od poświadczenia zgodności duplikatu, odpisu, wyciągu, wypisu lub kopii, dokonane przez organy administracji rządowej lub samorządowej.
- TERMINY PŁATNOŚCI PODATKU LEŚNEGO:
- osoby fizyczne - w 4 ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego - do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego,
- osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej - za poszczególne miesiące w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego - do 15 dnia każdego miesiąca.
SPOSOBY PŁATNOŚCI PODATKU LEŚNEGO
- przelewem na rachunek organu podatkowego,
- gotówką w kasie Urzędu Miejskiego,
- w przypadku osób fizycznych również w drodze inkasa.
KASA URZĘDU MIEJSKIEGO CZYNNA poniedziałek 8.00-16.00, wtorek-piątek 8.00-14.30 z przerwą 11.00-11.45KONTO BANKOWE Bank Spółdzielczy w Leśnicy O/Strzelce Opolskie Nr 05 8907 1089 2002 0090 6878 0026 Dla osób dokonujących wpłaty z zagranicy: IBAN: PL 05 8907 1089 2002 0090 6878 0026, SWIFT CODE: POLU PL PR
WYSOKOŚĆ STAWEK PODATKU LEŚNEGO OBOWIĄZUJĄCE W 2017 r.:
na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z 20 października 2016 r. w sprawie średniej ceny sprzedaży drewna, obliczonej według średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2016 r. (M.P. z 2016 r., poz. 996), która wyniosła 191,01 zł za 1 m3, podatek leśny od 1 ha, za rok podatkowy wynosi równowartość pieniężną 0,220 m3 drewna, obliczaną według średniej ceny sprzedaży drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy.> 191,01 zł x 0,220 m3 = 42,0222 zł
W związku ze zmianami do ustawy Ordynacja podatkowa obowiązującymi od dnia 01.01.2006 roku – zgodnie z art. 63 tej ustawy (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60 z późn. zm.), podstawy opodatkowania oraz kwoty podatków zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się a końcówki kwot wyno
WYSOKOŚĆ STAWEK PODATKU LEŚNEGO OBOWIĄZUJĄCE W 2019 r.:
191,98 zł za 1 m3,
podatek leśny od 1 ha, za rok podatkowy wynosi równowartość pieniężną 0,220 m3 drewna, obliczaną według średniej ceny sprzedaży drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy.
191,98 zł x 0,220 m3 = 42,2356 zł
WYSOKOŚĆ STAWEK PODATKU LEŚNEGO OBOWIĄZUJĄCE W 2020 r.:
194,24 zł za 1 m3,
podatek leśny od 1 ha, za rok podatkowy wynosi równowartość pieniężną 0,220 m3 drewna, obliczaną według średniej ceny sprzedaży drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy.
194,24 zł x 0,220 m3 = 42,7328 zł
WYSOKOŚĆ STAWEK PODATKU LEŚNEGO OBOWIĄZUJĄCE W 2021 r.:
WYSOKOŚĆ STAWEK PODATKU LEŚNEGO
OBOWIĄZUJĄCE W 2022 r.:
WYSOKOŚĆ STAWEK PODATKU LEŚNEGO OBOWIĄZUJĄCE W 2025 r.:
na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z 18 października 2024 r. w sprawie średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2024 r., która wyniosła
277,35 zł za 1 m3,
podatek leśny od 1 ha, za rok podatkowy wynosi równowartość pieniężną 0,220 m3 drewna, obliczaną według średniej ceny sprzedaży drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy.
277,35 zł x 0,220 m3 = 61,017 zł
|
Tryb odwoławczy: |
Odwołanie od decyzji wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu ul. Oleska 19a za pośrednictwem Burmistrza Strzelec Opolskich w terminie 14 dni od dnia odbioru decyzji.
|
Inne wskazówki, uwagi: |
1. PRZEDMIOTEM OPODATKOWANIA podatkiem leśnym są lasy, z wyjątkiem lasów zajętych na wykonywanie innej działalności gospodarczej niż działalność leśna. Lasem w rozumieniu ustawy są grunty leśne sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako lasy. 2. PODATNIKAMI PODATKU OD LEŚNEGO są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące:
- właścicielami lasów,
- posiadaczami samoistnymi lasów,
- użytkownikami wieczystymi lasów,
- posiadaczami lasów stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.
3. PODSTAWĘ OPODATKOWANIA podatkiem leśnym stanowi powierzchnia lasów wyrażona w hektarach, wynikająca z ewidencji gruntów i budynków. 4. POWSTANIE I WYGAŚNIĘCIE OBOWIĄZKU PODATKOWEGO: Obowiązek podatkowy powstaje z pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło nabycie tytułu prawnego do przedmiotu opodatkowania lub wejście w jego posiadanie. Obowiązek podatkowy wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek.
5. ULGI PODATKOWE:
Zwalnia się od podatku leśnego:
- lasy z drzewostanem w wieku do 40 lat,
- lasy wpisane indywidualnie do rejestru zabytków,
- użytki ekologiczne.
Od podatku leśnego zwalnia się również:
- uczelnie,
- publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne objęte systemem oświaty oraz prowadzące je organy, w zakresie lasów zajętych na działalność oświatową,
- placówki naukowe Polskiej Akademii Nauk,
- prowadzący zakłady pracy chronionej lub zakłady aktywności zawodowej w zakresie lasów wymienionych w decyzji w sprawie przyznania statusu zakładu pracy chronionej lub zakładu aktywności zawodowej lub zgłoszonych wojewodzie – zajętych na prowadzenie tego zakładu, z wyłączeniem lasów, które znajdują się w posiadaniu zależnym podmiotów niebędących prowadzącymi zakład pracy chronionej lub zakład pracy chronionej lub zakład aktywności zawodowej,
- jednostki badawczo-rozwojowe,
- przedsiębiorców o statusie centrum badawczo-rozwojowego uzyskanym na zasadach określonych w przepisach o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej, w odniesieniu do przedmiotów opodatkowania zajętych na cele prowadzonych badań i prac rozwojowych.
W przepisach art. 67a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015) zostały uregulowane formy udzielania przez organ podatkowy ulg w spłacie zobowiązań podatkowych. Burmistrz, jako organ podatkowy, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może na wniosek podatnika, udzielać ulg w spłacie zobowiązań podatkowych tj. może odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę podatku lub zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę albo umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, opłatę prolongacyjną lub odsetki za zwłokę. Zasadniczymi przesłankami udzielania tych ulg są „ważny interes podatnika” lub „interes publiczny”. Decyzja organu podatkowego o udzieleniu ulgi w oparciu o te przepisy ma charakter uznaniowy i jest uzależniona od istnienia wskazanych w tych przepisach przesłanek. Po otrzymaniu wniosku, organ podatkowy, w oparciu o zebrany w sprawie materiał dowodowy, prowadzi postępowanie wyjaśniające zmierzające do ustalenia, czy spełnione są przesłanki udzielenia wskazanego przez podatnika wsparcia. Po zebraniu wszystkich niezbędnych dla rzetelnego rozpatrzenia prośby podatnika dokumentów w sprawie, Burmistrz jako organ podatkowy wydaje decyzję po uprzednim zasięgnięciu opinii Komisji Rady Miejskiej ds. Budżetu i Finansów.
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 6 czerwca 2019 r. w sprawie sposobu przesyłania informacji o lasach oraz deklaracji na podatek leśny za pomocą środków komunikacji elektronicznej
|
Podstawa prawna: |
- Ustawa o podatku leśnym z 30.10.2002r. ( Dz. U. Nr 200, poz. 1682 z późn.zm.),
- Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 20 października 2015 r. w sprawie średniej ceny sprzedaży drewna, obliczonej według średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2015 r. (M.P. z 2015 r., poz. 1028) - jako podstawa ustalenia podatku leśnego na 2016 r.
|