Plac Myśliwca 1, 47-100 Strzelce Opolskie
tel.: (+48) 77 40 49 316, 77 40 49 315
e-mail:
Kierownik
Barbara Malawska
tel.: (+48) 77 40 49 316, 77 40 49 315
e-mail:
e-mail:
Zastępca Kierownika
Danuta Czabańka
tel.: (+48) 77 40 49 312, 77 40 49 315
e-mail:
e-mail:
Zakres działań:
Urząd Stanu Cywilnego i Ewidencji Ludności wykonuje zadania zlecone z zakresu administracji rządowej określone w prawie o aktach stanu cywilnego i ustawach o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz w kodeksie rodzinnym i opiekuńczym, kodeksie cywilnym, konwekcjach międzynarodowych, ustawie o zmianie imienia i nazwiska oraz w przepisach o archiwach państwowych i przepisach o statystyce.
Do zadań Urzędu Stanu Cywilnego i Ewidencji Ludności należą w szczególności:
- rejestracja stanu cywilnego osób w formie aktów urodzeń, małżeństw, zgonów, uznań i odmów uznań,
- prowadzenie archiwum aktów stanu cywilnego i akt zbiorowych
- przyjmowanie oświadczeń mających wpływ na treść aktów urodzeń:
- o uznaniu ojcostwa
- o nadaniu i zmianie imienia dziecka,
- małżonków, że dziecko będzie nosiło takie nazwisko, jakie nosi lub nosiłoby ich wspólne dziecko,
- o wpisaniu imienia ojca
- przygotowanie dokumentów przedślubnych:
- przyjmowanie oświadczeń o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa i wyborze nazwiska noszonego po zawarciu związku małżeńskiego
- wydawanie zaświadczeń stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie związku małżeńskiego (art. 41 k.r.io.)
- prowadzenie rejestrów małżeństw cywilnych i konkordatowych,
- przyjmowanie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński
- przyjmowanie oświadczeń osób rozwiedzionych o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem związku małżeńskiego
- wydawanie zaświadczeń, że obywatel polski lub zamieszkały w Polsce cudzoziemiec nie mający żadnego obywatelstwa zgodnie z prawem polskim może zawrzeć małżeństwo za granicą
- wydawanie zaświadczeń o stanie cywilnym
- przyjmowanie oświadczeń ostatniej woli
- uznawanie skuteczności orzeczeń sądów zagranicznych (art. 1145-1146 k.p.c.)
- dokonywanie zapisów w aktach stanu cywilnego na podstawie prawomocnych wyroków sądów, decyzji administracyjnych i oświadczeń osób uprawnionych
- wykonywanie obowiązków statystycznych
- wpisywanie zagranicznych aktów stanu cywilnego
- uzupełnianie, odtwarzanie i ustalanie treści aktów urodzeń, małżeństw i zgonów
- wydawanie zgody lub odmowy na zawarcie małżeństwa przed upływem terminu, o którym mowa w art. 4 k.r.io
- wydawanie decyzji administracyjnych w zakresie zmiany imion i nazwisk
- organizacja jubileuszy pożycia małżeńskiego i rocznic 90, 95 i 100 urodzin
- współpraca z organami samorządowymi, administracji rządowej, placówkami dyplomatycznymi, związkami wyznaniowymi, sądami i prokuraturą oraz archiwum państwowym w zakresie spraw prowadzonych przez USC
- migracja aktów stanu cywilnego z papierowych ksiąg do systemu rejestrów państwowych – Baza Usług Stanu Cywilnego
- realizacja zleceń innych urzędów stanu cywilnego w Polsce w zakresie migracji aktów stanu cywilnego do BUSC z ksiąg znajdujących się w USC Strzelce Opolskie
- realizacja zleceń w zakresie usuwania niezgodności w rejestrze PESEL
- realizacja zadań w obrocie cywilnoprawnym z odpowiednimi organami państw Unii Europejskiej – zgodnie z ratyfikowanymi konwencjami
- realizowanie zadań wynikających z przepisów o ochronie danych osobowych w zakresie prowadzonych spraw
- wydawanie z rejestru stanu cywilnego odpisów zupełnych i skróconych oraz wielojęzycznych
- wydawanie zaświadczeń o zamieszczonych lub niezamieszczonych danych dotyczących wskazanej osoby
- występowanie o nadanie numeru PESEL po sporządzeniu aktu urodzenia oraz zameldowanie dziecka
- wydawanie zaświadczeń o nadaniu numeru PESEL
- dokonywanie aktualizacji danych zgromadzonych w rejestrze PESEL po dokonaniu zmiany w aktach stanu cywilnego
- usuwanie rozbieżności w Rejestrze PESEL na podstawie akt stanu cywilnego
- przygotowanie wniosków o nadanie medali za długoletnie pozycie małżeńskie
- przyjmowanie wniosków o wydawanie dowodów osobistych w formie papierowej i elektronicznej w aplikacji „Źródło”
- prowadzenie dokumentacji papierowej związanej z dowodami osobistymi
- przyjmowanie spersonalizowanych dowodów osobistych z Centrum Personalizacji Dowodów
- prowadzenie Rejestru Dowodów Osobistych
- przyjmowanie zgłoszeń o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego i wydawanie zaświadczeń w tym zakresie
- realizacja zleceń z innych gmin w aplikacji „Źródło” w zakresie usuwania niezgodności w danych dowodu osobistego
- realizacja zleceń w zakresie rejestracji terminu ważności dowodu osobistego w związku ze zmianą danych osobowych
- udostępnianie danych z Rejestru Dowodów Osobistych oraz wydawanie zaświadczeń w oparciu o posiadaną dokumentację
- występowanie o nadanie nr PESEL w związku z wydaniem dowodu osobistego obywatelom polskim zamieszkałym poza granicami kraju
- pośrednictwo w wydawaniu i doręczaniu dowodów osobistych osobom przebywającym w zakładach karnych, domach pomocy społecznej oraz osobom niepełnosprawnym
- prowadzenie archiwum kopert dowodowych
- współpraca z organami administracji samorządowej i rządowej w zakresie realizacji powierzonych zadań
- ochrona danych osobowych poprzez zabezpieczenie danych przed ich udostępnieniem osobom nieupoważnionym, zabraniem przez osobę nieuprawnioną bądź przetwarzaniem z naruszeniem przepisów prawa
- rejestracja danych o miejscu pobytu stałego i czasowego w aplikacji „Żródło”
- prowadzenie rejestru mieszkańców w aplikacji wspierającej
- występowanie o nadanie nr PESEL do właściwego ministra na podstawie odrębnych przepisów
- udostępnianie danych z rejestru mieszkańców i rejestru zamieszkania cudzoziemców
- wydawanie zaświadczeń w oparciu o posiadaną dokumentację (rejestr mieszkańców, archiwalne księgi meldunkowe)
- sporządzanie wykazów osób podlegających kwalifikacji wojskowej
- sporządzanie wykazów dzieci podlegających obowiązkowi szkolnemu
- przygotowanie rocznego sprawozdania o pobycie czasowym do GUS
- sporządzanie meldunków i raportów do organu nadzoru
- przygotowywanie innych wykazów na wniosek z rejestru mieszkańców
- zawiadomienia do WKU o zmianie pobytu stałego i pobytu czasowego
- współudział w przygotowywaniu i przeprowadzeniu wyborów i referendów
- współudział w przygotowaniu i przeprowadzeniu spisów ludności
- prowadzenie stałego rejestru wyborców i wydawanie decyzji w tym zakresie
- sporządzanie meldunków do Krajowego Biura Wyborczego
- prowadzenie postępowań i przygotowywanie dokumentacji oraz wydawanie decyzji w sprawach z zakresu obowiązku meldunkowego, dowodów osobistych i udostępnienia danych osobowych
- realizowanie zadań wynikających z przepisów o dostępie do informacji publicznej, w tym aktualizowanie gminnego Biuletynu Informacji Publicznej w zakresie prowadzonych spraw
- potwierdzanie profilu zaufanego elektronicznej platformy e-PUAP
- tworzenie i aktualizacja kart realizacji zadań obronnych
- nadzór merytoryczny nad wykorzystaniem środków finansowych przeznaczonych na realizację zadań USC oraz realizację ustawy o opłacie skarbowej w zakresie prowadzonych spraw
- przeprowadzanie konsultacji z organizacjami pozarządowymi w zakresie aktów prawa miejscowego dotyczących zadań statutowych ww. organizacji