Urząd Stanu Cywilnego i Ewidencji Ludności - Biuletyn Informacji Publicznej


Urząd Stanu Cywilnego i Ewidencji Ludności

Plac Myśliwca 1, 47-100 Strzelce Opolskie
tel.: (+48) 77 40 49 316, 77 40 49 315
e-mail:

Kierownik
Barbara Malawska

tel.: (+48) 77 40 49 316, 77 40 49 315
e-mail:
e-mail: 

Zastępca Kierownika
Danuta Czabańka

tel.: (+48) 77 40 49 312, 77 40 49 315
e-mail: 
e-mail: 

Zakres działań:

Urząd Stanu Cywilnego i Ewidencji Ludności wykonuje zadania zlecone z zakresu administracji rządowej określone w prawie o aktach stanu cywilnego i ustawach o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz w kodeksie rodzinnym i opiekuńczym, kodeksie cywilnym, konwekcjach międzynarodowych, ustawie o zmianie imienia i nazwiska oraz w przepisach o archiwach państwowych i przepisach o statystyce.

Do zadań Urzędu Stanu Cywilnego i Ewidencji Ludności należą w szczególności:

  1. rejestracja stanu cywilnego osób w formie aktów urodzeń, małżeństw, zgonów, uznań i odmów uznań,
  2. prowadzenie archiwum aktów stanu cywilnego i akt zbiorowych
  3. przyjmowanie oświadczeń mających wpływ na treść aktów urodzeń:
    • o uznaniu ojcostwa
    • o nadaniu i zmianie imienia dziecka,
    • małżonków, że dziecko będzie nosiło takie nazwisko, jakie nosi lub nosiłoby ich wspólne dziecko,
    • o wpisaniu imienia ojca
  4. przygotowanie dokumentów przedślubnych:
    • przyjmowanie oświadczeń o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa i wyborze nazwiska noszonego po zawarciu związku małżeńskiego
    • wydawanie zaświadczeń stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie związku małżeńskiego (art. 41 k.r.io.)
    • prowadzenie rejestrów małżeństw cywilnych i konkordatowych,
  5. przyjmowanie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński
  6. przyjmowanie oświadczeń osób rozwiedzionych o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem związku małżeńskiego
  7. wydawanie zaświadczeń, że obywatel polski lub zamieszkały w Polsce cudzoziemiec nie mający żadnego obywatelstwa zgodnie z prawem polskim może zawrzeć małżeństwo za granicą
  8. wydawanie zaświadczeń o stanie cywilnym
  9. przyjmowanie oświadczeń ostatniej woli
  10. uznawanie skuteczności orzeczeń sądów zagranicznych (art. 1145-1146 k.p.c.)
  11. dokonywanie zapisów w aktach stanu cywilnego na podstawie prawomocnych wyroków sądów, decyzji administracyjnych i oświadczeń osób uprawnionych
  12. wykonywanie obowiązków statystycznych
  13. wpisywanie zagranicznych aktów stanu cywilnego
  14. uzupełnianie, odtwarzanie i ustalanie treści aktów urodzeń, małżeństw i zgonów
  15. wydawanie zgody lub odmowy na zawarcie małżeństwa przed upływem terminu, o którym mowa w art. 4 k.r.io
  16. wydawanie decyzji administracyjnych w zakresie zmiany imion i nazwisk
  17. organizacja jubileuszy pożycia małżeńskiego i rocznic 90, 95 i 100 urodzin
  18. współpraca z organami samorządowymi, administracji rządowej, placówkami dyplomatycznymi, związkami wyznaniowymi, sądami i prokuraturą oraz archiwum państwowym w zakresie spraw prowadzonych przez USC
  19. migracja aktów stanu cywilnego z papierowych ksiąg do systemu rejestrów państwowych – Baza Usług Stanu Cywilnego
  20. realizacja zleceń innych urzędów stanu cywilnego w Polsce w zakresie migracji aktów stanu cywilnego do BUSC z ksiąg znajdujących się w USC Strzelce Opolskie
  21. realizacja zleceń w zakresie usuwania niezgodności w rejestrze PESEL
  22. realizacja zadań w obrocie cywilnoprawnym z odpowiednimi organami państw Unii Europejskiej – zgodnie z ratyfikowanymi konwencjami
  23. realizowanie zadań wynikających z przepisów o ochronie danych osobowych w zakresie prowadzonych spraw
  24. wydawanie z rejestru stanu cywilnego odpisów zupełnych i skróconych oraz wielojęzycznych
  25. wydawanie zaświadczeń o zamieszczonych lub niezamieszczonych danych dotyczących wskazanej osoby
  26. występowanie o nadanie numeru PESEL po sporządzeniu aktu urodzenia oraz zameldowanie dziecka
  27. wydawanie zaświadczeń o nadaniu numeru PESEL
  28. dokonywanie aktualizacji danych zgromadzonych w rejestrze PESEL po dokonaniu zmiany w aktach stanu cywilnego
  29. usuwanie rozbieżności w Rejestrze PESEL na podstawie akt stanu cywilnego
  30. przygotowanie wniosków o nadanie medali za długoletnie pozycie małżeńskie
  31. przyjmowanie wniosków o wydawanie dowodów osobistych w formie papierowej i elektronicznej w aplikacji „Źródło”
  32. prowadzenie dokumentacji papierowej związanej z dowodami osobistymi
  33. przyjmowanie spersonalizowanych dowodów osobistych z Centrum Personalizacji Dowodów
  34. prowadzenie Rejestru Dowodów Osobistych
  35. przyjmowanie zgłoszeń o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego i wydawanie zaświadczeń w tym zakresie
  36. realizacja zleceń z innych gmin w aplikacji „Źródło” w zakresie usuwania niezgodności w danych dowodu osobistego
  37. realizacja zleceń w zakresie rejestracji terminu ważności dowodu osobistego w związku ze zmianą danych osobowych
  38. udostępnianie danych z Rejestru Dowodów Osobistych oraz wydawanie zaświadczeń w oparciu o posiadaną dokumentację
  39. występowanie o nadanie nr PESEL w związku z wydaniem dowodu osobistego obywatelom polskim zamieszkałym poza granicami kraju
  40. pośrednictwo w wydawaniu i doręczaniu dowodów osobistych osobom przebywającym w zakładach karnych, domach pomocy społecznej oraz osobom niepełnosprawnym
  41. prowadzenie archiwum kopert dowodowych
  42. współpraca z organami administracji samorządowej i rządowej w zakresie realizacji powierzonych zadań
  43. ochrona danych osobowych poprzez zabezpieczenie danych przed ich udostępnieniem osobom nieupoważnionym, zabraniem przez osobę nieuprawnioną bądź przetwarzaniem z naruszeniem przepisów prawa
  44. rejestracja danych o miejscu pobytu stałego i czasowego w aplikacji „Żródło”
  45. prowadzenie rejestru mieszkańców w aplikacji wspierającej
  46. występowanie o nadanie nr PESEL do właściwego ministra na podstawie odrębnych przepisów
  47. udostępnianie danych z rejestru mieszkańców i rejestru zamieszkania cudzoziemców
  48. wydawanie zaświadczeń w oparciu o posiadaną dokumentację (rejestr mieszkańców, archiwalne księgi meldunkowe)
  49. sporządzanie wykazów osób podlegających kwalifikacji wojskowej
  50. sporządzanie wykazów dzieci podlegających obowiązkowi szkolnemu
  51. przygotowanie rocznego sprawozdania o pobycie czasowym do GUS
  52. sporządzanie meldunków i raportów do organu nadzoru
  53. przygotowywanie innych wykazów na wniosek z rejestru mieszkańców
  54. zawiadomienia do WKU o zmianie pobytu stałego i pobytu czasowego
  55. współudział w przygotowywaniu i przeprowadzeniu wyborów i referendów
  56. współudział w przygotowaniu i przeprowadzeniu spisów ludności
  57. prowadzenie stałego rejestru wyborców i wydawanie decyzji w tym zakresie
  58. sporządzanie meldunków do Krajowego Biura Wyborczego
  59. prowadzenie postępowań i przygotowywanie dokumentacji oraz wydawanie decyzji w sprawach z zakresu obowiązku meldunkowego, dowodów osobistych i udostępnienia danych osobowych
  60. realizowanie zadań wynikających z przepisów o dostępie do informacji publicznej, w tym aktualizowanie gminnego Biuletynu Informacji Publicznej w zakresie prowadzonych spraw
  61. potwierdzanie profilu zaufanego elektronicznej platformy e-PUAP
  62. tworzenie i aktualizacja kart realizacji zadań obronnych
  63. nadzór merytoryczny nad wykorzystaniem środków finansowych przeznaczonych na realizację zadań USC oraz realizację ustawy o opłacie skarbowej w zakresie prowadzonych spraw
  64. przeprowadzanie konsultacji z organizacjami pozarządowymi w zakresie aktów prawa miejscowego dotyczących zadań statutowych ww. organizacji

Redakcja strony - Urząd Stanu Cywilnego i Ewidencji Ludności rejestr zmian

  • Podmiot udostępniający informację:Urząd Miejski w Strzelcach Opolskich
  • Pierwsza publikacja:Kiszczyk Michał2018-03-16 09:44:15
  • Aktualizacja publikacji:Kiszczyk Michał2018-03-16 09:44:17
  • Wytworzenie publikacji:Kiszczyk Michał2018-03-16 09:44:15
  • Zatwierdzenie informacji:Kiszczyk Michał2018-03-16 09:44:15
Liczba odwiedzin: 991