Urząd Stanu Cywilnego i Ewidencji Ludności
Plac Myśliwca 1, 47-100 Strzelce Opolskie
USC: tel.: (+48) 77 40 49 316, 77 40 49 315, Ewidencja Ludności tel.: (+48) 77 40 49 363, 77 40 49 364,
- dowody osobiste tel.: (+48) 77 40 49 365,
e-mail: e-mail:
Kierownik
Danuta Czabańka
Zastępca Kierownika
Agnieszka Mnochy
Zakres działań:
Urząd Stanu Cywilnego i Ewidencji Ludności wykonuje zadania zlecone z zakresu administracji rządowej określone w prawie o aktach stanu cywilnego i ustawach o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz w kodeksie rodzinnym i opiekuńczym, kodeksie cywilnym, konwekcjach międzynarodowych, ustawie o zmianie imienia i nazwiska oraz w przepisach o archiwach państwowych i przepisach o statystyce.
Do zadań Urzędu Stanu Cywilnego i Ewidencji Ludności należy w szczególności:
- rejestracja stanu cywilnego osób w formie aktów urodzeń, małżeństw, zgonów,
- przyjmowanie oświadczeń mających wpływ na treść aktów urodzeń,
- przygotowanie dokumentów związanych z zawarciem małżeństwa,
- wydawanie z rejestru stanu cywilnego odpisów zupełnych i skróconych oraz wielojęzycznych,
- wydawanie zaświadczeń o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa za granicą i zaświadczeń o stanie cywilnym,
- umieszczanie wzmianek w aktach stanu cywilnego na podstawie prawomocnych wyroków sądów, decyzji administracyjnych i oświadczeń osób uprawnionych,
- migracja aktów stanu cywilnego z papierowych ksiąg do systemu rejestrów państwowych,
- wpisywanie zagranicznych aktów stanu cywilnego oraz uznawanie skuteczności orzeczeń sądów zagranicznych,
- wydawanie decyzji administracyjnych w zakresie zmiany imion i nazwisk,
- organizacja jubileuszy pożycia małżeńskiego i rocznic 90, 95 i 100 urodzin,
- realizacja zleceń innych urzędów,
- przyjmowanie wniosków o wydawanie dowodów osobistych oraz wydawanie dowodów i kodów PUK,
- przyjmowanie zgłoszeń o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego i wydawanie zaświadczeń w tym zakresie,
- gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie danych z Rejestru Pesel, Rejestru Mieszkańców i Rejestru Dowodów Osobistych oraz wydawanie zaświadczeń w oparciu o posiadaną dokumentację,
- pośrednictwo w wydawaniu i doręczaniu dowodów osobistych osobom przebywającym w zakładach karnych, domach pomocy społecznej oraz osobom niepełnosprawnym,
- prowadzenie archiwum aktów stanu cywilnego, akt zbiorowych i archiwum kopert dowodowych,
- rejestracja danych o miejscu pobytu stałego i czasowego w aplikacji „Źródło”,
- prowadzenie rejestru mieszkańców w aplikacji wspierającej,
- sporządzanie wykazów osób podlegających kwalifikacji wojskowej,
- sporządzanie wykazów dzieci podlegających obowiązkowi szkolnemu,
- sporządzanie meldunków i raportów do organu nadzoru,
- współudział w przygotowywaniu i przeprowadzeniu wyborów i referendów,
- współudział w przygotowaniu i przeprowadzeniu spisów ludności,
- prowadzenie stałego rejestru wyborców i wydawanie decyzji w tym zakresie,
- prowadzenie postępowań oraz wydawanie decyzji w sprawach z zakresu obowiązku meldunkowego, dowodów osobistych i udostępnienia danych osobowych,
- potwierdzanie profilu zaufanego elektronicznej platformy e-PUAP,
- przyjmowanie oświadczeń ostatniej woli.