Opolska , Strzelce Opolskie
tel.: (+48) 77 461 29 23
e-mail:
Kierownik
Jan Bogusz
tel.: (+48) 77 461 29 23
e-mail:
Zakres działań:
Do zakresu działania Referatu Zarządzania Kryzysowego i Spraw Wojskowych należy w szczególności:
- planowanie zamierzeń w zakresie realizacji zadań obrony cywilnej,
- opracowywanie i aktualizowanie planu obrony cywilnej oraz Gminnego Planu Zarządzania Kryzysowego,
- organizacja akcji ratunkowych na terenie gminy,
- dokonywanie oceny stanu przygotowań obrony cywilnej oraz podejmowanie przedsięwzięć zmierzających do pełnej realizacji zadań w tym zakresie,
- sprawowanie nadzoru nad przebiegiem ćwiczeń i szkoleniem formacji OC oraz ludności w zakresie powszechnej samoobrony,
- przygotowanie i zapewnienie sprawnego funkcjonowania systemu powszechnego ostrzegania i alarmowania,
- planowanie i koordynacja zadań związanych z ewakuacją oraz przejęciem i rozśrodkowaniem ludności,
- utrzymywanie w stałej gotowości do działania Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego,
- współpraca z Komendą Powiatową Państwowej Straży Pożarnej i spółką Strzeleckie Wodociągi i Kanalizacja w zakresie zabezpieczenia wody dla celów p.poż,
- planowanie potrzeb i zaopatrywanie formacji OC w sprzęt wojskowy i specjalistyczny oraz załóg zakładów pracy i pozostałej ludności w środki indywidualnej ochrony przed skażeniami,
- koordynacja przedsięwzięć związanych z udziałem sił i środków OC w akcjach zapobiegania i likwidacji klęsk żywiołowych,
- współdziałanie ze spółką Strzeleckie Wodociągi i Kanalizacja w zakresie nadzoru nad ochroną ujęć wodnych oraz koordynacją zadań wynikających z „Planu zaopatrzenia w wodę w warunkach specjalnych”,
- sprawowanie nadzoru nad zapewnieniem należytego funkcjonowania budowli ochronnych i urządzeń specjalnych na potrzeby OC,
- współudział w organizacji ochrony płodów rolnych i zwierząt gospodarskich, produktów żywnościowych i pasz,
- współudział w planowaniu zabezpieczenia potrzeb medyczno - sanitarnych Gminy,
- egzekwowanie zasad przechowywania, eksploatacji i konserwacji sprzętu wojskowego i specjalistycznego OC,
- realizowanie i koordynowanie zadań związanych z przygotowaniem Urzędu do realizacji zadań obronnych, a w szczególności:
- współudział w opracowaniu regulaminu organizacyjnego Urzędu w czasie podwyższania zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,
- współudział w zakresie podziału zadań obronnych w regulaminie organizacyjnym,
- prowadzenie spraw związanych z reklamowaniem osób z urzędu oraz posiadających przydziały organizacyjno-mobilizacyjnych,
- koordynowanierealizacji zadań planowania operacyjnego i programowania obronnego, w szczególności:
- opracowywanie stosownych Zarządzeń Burmistrza dotyczących zasad opracowania i uzgadniania Planu Operacyjnego Funkcjonowania Gminy,
- opracowania i uzgodnienia w/w POFG,
- sprawowanie nadzoru, współudział i koordynacja w opracowywaniu kart realizacji zadań operacyjnych,
- opracowaniei koordynowanie przygotowania systemu obronnego państwa umożliwiającego mobilizacyjne rozwinięcie Sił Zbrojnych RP, w szczególności:
- opracowanie (i dokonanie stosownych uzgodnień) dokumentacji organizacji akcji kurierskiej na potrzeby mobilizacyjne w Urzędzie Miejskim zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- współpraca z organami administracji wojskowej (WKU) i administracji samorządowej (starostwo) w realizacji zadań związanych z mobilizacyjnym rozwinięciem Sił Zbrojnych RP,
- organizowanie i dokumentowanie treningów i szkoleń związanych z AK,
- koordynowaniezadań wynikających ze współpracy cywilno-wojskowej, w szczególności poprzez opracowanie koncepcji zakresu i form współpracy wynikających z obowiązków państwa-gospodarza,
- koordynowanieprzygotowań do realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza na rzecz wojsk sojuszniczych, w tym:
- opracowanie dokumentacji Punktu Kontaktowego HNS,
- opracowanie (utworzenie) bazy danych na potrzeby HNS i jej systematyczne aktualizowanie,
- współudział w przygotowaniu systemu kierowania bezpieczeństwem państwa, w tym:
- współudział w opracowaniu koncepcji Gminnego Stanowiska Kierowania wraz z kartą opisu i harmonogramem przygotowania systemu kierowania w UM,
- nadzór i koordynacja nad przygotowaniem Urzędu do funkcjonowania w czasie podwyższania gotowości obronnej państwa,
- współudział w opracowaniu dokumentacji oraz koordynacja nad funkcjonowaniem, szkoleniem i opracowaniem dokumentacji dla Stałego Dyżuru Burmistrza,
- współudział w realizacji zadań gospodarczo-obronnych, w tym:
- opracowanie planu przygotowań służby zdrowia na potrzeby obronne państwa,
- opracowanie planu dystrybucji preparatu jodowego,
- wykonywaniezadań związanych z planowaniem i organizacją świadczeń na rzecz obrony, w tym:
- realizacja złożonych wniosków o realizację świadczeń, wszczynanie postępowań i nakładanie świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony,
- opracowanie planu świadczeń oraz zbiorczych zestawień świadczeń przewidzianych do realizacji na terenie gminy,
- realizowanieplanowania i szkolenia obronnego, w tym:
- opracowywanie wieloletnich i rocznych programów i planów szkolenia obronnego,
- organizacja szkolenia obronnego realizowanego w UM i Gminie Strzelce Opolskie,
- prowadzenie niezbędnej, określonej w rozporządzeniu RM i Wytycznych Wojewody ewidencji szkolenia i wykorzystania środków finansowych na w/w szkolenia,
- planowaniepotrzeb, rozdział oraz nadzór nad właściwym wydatkowaniem środków finansowych przeznaczonych na zadania obronne,
- przygotowanie dokumentacji związanej z przeprowadzeniem kwalifikacji wojskowej,
- przygotowanie i przeprowadzanie kwalifikacji wojskowej oraz realizacja innych zadań związanych z realizacją ustawy o powszechnym obowiązku obrony,
- nadzór i koordynacja działalności jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej, w zakresie planowania i gospodarowania środkami budżetowymi przeznaczonymi na utrzymanie i funkcjonowanie OSP,
- utrzymywanie środków alarmowania i łączności, pomieszczeń, wyposażenia, sprzętu i urządzeń ppoż., odzieży specjalnej i umundurowania oraz środków transportowych dla akcji ratowniczych i ćwiczeń,
- współpraca w zakresie budowy, rozbudowy i remontów remiz, zbiorników p.poż., oraz należytego ich utrzymania,
- pomoc w organizowaniu dni ochrony p.poż., zawodów sportowo-pożarniczych, oraz konkursów o tematyce pożarniczej,
- współpraca z Zarządem Oddziału Miejsko-Gminnego Związku OSP RP w realizacji zadań statutowych oraz Komendantem Powiatowym PSP w zakresie bezpieczeństwa p.poż.,
- współpraca z instytucjami i organizacjami zajmującymi się bezpieczeństwem i ratownictwem,
- współudział w przygotowywaniu okresowych ocen i analiz dotyczących bezpieczeństwa p.poż. Gminy,
- przejawianie należytej troski o powierzone mienie i majątek Gminy, w tym zapewnienie właściwej eksploatacji obiektów zgodnie z zapisami prawa budowlanego,
- realizowanie zadań związanych z prowadzeniem kancelarii materiałów niejawnych,
- realizowanie zadań wynikających z przepisów o dostępie do informacji publicznej, w tym aktualizowanie gminnego Biuletynu Informacji Publicznej w zakresie prowadzonych spraw,
- realizacja innych zadań z zakresu zarządzania kryzysowego, obrony cywilnej, bezpieczeństwa publicznego oraz ochrony przeciwpożarowej w zakresie określonym odrębnymi przepisami prawa (w tym m.in. przepisami ustawy o zarządzaniu kryzysowym),
- nadzór merytoryczny nad wykorzystaniem dotacji udzielanych z budżetu Gminy dla gminnych jednostek organizacyjnych oraz udzielanych innym jednostkom lub organizacjom na podstawie umowy lub porozumienia,
- przeprowadzanie konsultacji z organizacjami pozarządowymi w zakresie aktów prawa miejscowego dotyczących zadań statutowych ww. organizacji,
- wykonywanie zadań Gminy określonych w przepisach o zgromadzeniach publicznych. ww. organizacji,